Przedsiębiorcy, prowadzący działalność gospodarczą posiadają często tzw. majątek firmy. Są to przedmioty zwykle powyżej 10.000 zł i nie są one bezpośrednim kosztem uzyskania przychodu. Przykładem środków trwałych mogą być między innymi: maszyny, samochody, lokale, budynki i inne. W takiej sytuacji, wydatek poniesiony na ich zakup będzie rozliczony w postaci amortyzacji, a przedmiot wciągnięty jest do ewidencji środków trwałych.
Aby skorzystać z możliwości odpisu w postaci amortyzacji, przewidywanym okresem używania powinien być rok. Co jeśli po czasie jego użytkowania, chcemy sprzedać przedmiot wciągnięty na listę środków trwałych w firmie?
W tej sytuacji przedsiębiorca zobowiązany jest do usunięcia przedmiotu z ewidencji. Należy tego dokonać poprzez wyksięgowanie z ksiąg rachunkowych jego wartości początkowej i jego dotychczasowych odpisów umorzeniowych.
W przypadku, kiedy sprzedawany przedmiot jeszcze się całkowicie nie zamortyzował, to różnicę, należy ująć jako koszty operacyjne, zaś przychód ze sprzedaży będzie przychodem operacyjnym przedsiębiorstwa.
W myśl przepisu, kosztem i przychodem operacyjnym jest koszt i przychód bezpośrednio związany z działalnością przedsiębiorstwa. Co za tym idzie, wraz ze sprzedażą środka trwałego powstaje obowiązek podatkowy, który należy rozliczyć z fiskusem.
Jeżeli planujesz sprzedaż środków trwałych w swojej firmie i potrzebujesz fachowego wsparcia w ich rozliczaniu, koniecznie skontaktuj się z naszym biurem.
Więcej na ten temat dowiesz się w tym artykule.