Zanim zakończysz swoją rejestrację jako przedsiębiorca , musisz wybrać formę ewidencji księgowej i wskazać ten wybór we wniosku składanym w CEIDG. Księga przychodów i rozchodów jest formą używaną w przypadku, gdy opłacasz podatek dochodowy w skali lub liniowo. Jest ona przeznaczona dla jednoosobowych działalności gospodarczych oraz spółek cywilnych, spółek jawnych i spółek partnerskich.
1) KPiR powinna zostać założona na dzień 1 stycznia roku podatkowego lub na dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej. W ciągu 20 dni od momentu jej założenia masz obowiązek zgłoszenia tego faktu naczelnikowi urzędu skarbowego według miejsca swojego zamieszkania.
2) Jeżeli rozpoczynasz działalność albo w poprzednim roku podatkowym korzystałeś ze zryczałtowanego opodatkowania podatkiem dochodowym lub prowadziłeś księgi rachunkowe (pełną księgowość) , jesteś jako podatnik zobowiązany zawiadomić w formie pisemnej naczelnika urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania o prowadzeniu księgi, w terminie 20 dni od dnia jej założenia.
3) W przypadku wspólników spółki partnerskiej, spółki cywilnej, spółki jawnej KPiR jest prowadzona dla spółki. Każdy wspólnik jest zobowiązany zgłosić fakt prowadzenia książki do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla swojego miejsca zamieszkania.
KPiR elektroniczna czy tradycyjna?
Księgę przychodów i rozchodów możesz prowadzić ręcznie lub elektronicznie. Wybór należy do Ciebie. Pamiętaj, że aby forma elektroniczna mogła być uznana za prawidłową , musi spełniać pewne warunki:
a) należy określić szczegółową instrukcję programu komputerowego, w którym prowadzona jest księga
b) program musi umożliwiać wgląd w treść oraz drukowanie wpisywanych danych zgodnie ze wzorem księgi
c) zapisane dane należy przechowywać na nośnikach danych tak, aby były one zabezpieczone przed zniszczeniem lub zniekształceniem
Jeżeli prowadzisz swoją KPIR osobiście, dokonujesz w niej zapisów na bieżąco, po zakończeniu każdego dnia. Jeśli KPiR prowadzi biuro rachunkowe, zapisy w niej możliwe są do 20 dnia każdego miesiąca w takiej kolejności, w jakiej powstawały przychody i wydatki.
Księga przychodów i rozchodów rozpoczyna się stroną tytułową. Zgodnie z nimi powinno się tam znaleźć Twoje imię i nazwisko, nazwa firmy i zakres wykonywanej działalności.
Jak prowadzi się KPiR?
Księga prowadzona jest w formie tabeli. Kolumn tabeli jest 17 :
Kolumna 1 – liczba porządkowa kolejnych wpisów do księgi
Kolumna 2 – data wydatku lub przychodu
Kolumna 3 – numer faktury bądź innego dowodu zakupu
Kolumna 4 i 5 – dane kontrahentów
Kolumna 6 – rodzaj transakcji
Kolumna 7 – wartość sprzedaży towarów lub usług
Kolumna 8 – przychody uzyskane spoza sprzedaży towarów lub usług
Kolumna 10 – zakup materiałów potrzebnych do produkcji swoich wyrobów oraz zakup towarów handlowych
Kolumna 11 – koszty na zakup z kolumny 10
Kolumna 12 – informacje o pensjach pracowników
Kolumna 13 – pozostałe koszty
Kolumna 14 – suma kosztów z kolumny 12 i 13
Kolumna 15 – pozostaje pusta
Kolumna 16 – koszty związane z działalnością badawczo-rozwojową
Kolumna 17 – miejsce przeznaczone na uwagi
Łatwo i przyjemnie 🙂
Idealne rozwiązanie dla przedsiębiorców rozpoczynających przygodę z biznesem.
Polecam
Pozdrowienia z Gdańska
Katarzyna Wróblewska