Udział e-paragonów względem paragonów papierowych jest niewielki, ale widać, że wzrasta. Ostatnio uruchomiono hub paragonowy, który ułatwia korzystanie z tego rozwiązania. Według prezesa Platformy Detalistów na e-paragonach można zaoszczędzić w procesie fiskalizacji od 50% do 80%.
E-paragony alternatywą
E-paragon to alternatywne rozwiązanie dla paragonów. Są równe pod względem prawnym od kwietnia 2020 roku. W zeszłym roku w maju powstał hub paragonowy, a od 15 września tego roku przepisy pozwalają na wystawianie za jego pośrednictwem e-paragonów i przekazywanie ich bezpośrednio klientom. Klienci z kolei mogą pobrać e-paragony dzięki aplikacji mobilnej e-Paragony, uruchomionej przez Ministerstwo Finansów, lub aplikacji napisanej przez dowolnego producenta oprogramowania. Dzięki systemowi można powiązać klienta z wystawionym paragonem, ale by pobrać e-paragon i korzystać z aplikacji nie trzeba się identyfikować.
Polacy a e-paragony
Badanie Deloitte „Otwartość Polaków na e-paragony” wskazuje, że 2/3 respondentów kojarzy e-paragony, a 70% z nich jest chętnych by z nich korzystać. Wśród badanych 40% wskazuje, że zainteresowałoby się e-paragonami ze względu na bezpieczeństwo danych kupującego. To może wskazywać, że e-paragony będą coraz bardziej popularne i częściej wystawiane, gdyż klienci będą tego oczekiwać. W ciągu ostatniego roku e-paragony wystawiano już w liczbie około miliona miesięcznie, co jest dobrym wynikiem, biorąc pod uwagę nowość takiego rozwiązania.
Oszczędności i ekologia
Za e-paragonami przemawiają, oczywiście, kwestie ekologiczne. Pozwalają one uniknąć wykorzystania papieru, na którego produkcję idą miliony litrów wody i setki tysięcy drzew. Ale ich wykorzystanie może też obniżyć koszty operacyjne, usprawnić procesy logistyczne i zmniejszyć wymiar roboczogodzin. Jak poinformował PAP prezes Platformy Detalistów Cezary Pierzan, oszczędności kosztowe na samym procesie fiskalizacji dzięki e-paragonom – dzięki oszczędności energii, zużycia papieru, wydatków na serwisowanie i amortyzacji urządzeń – mogą sięgnąć od 50% do 80% względem paragonów papierowych, zależnie od skali i rodzaju biznesu. To wstępne kalkulacje szacunkowe, sporządzone przez eparagony.pl dla polskiego rynku za rok 2022.
Ponadto mogą wystąpić oszczędności czasowe dzięki przyspieszeniu transakcji, ale tylko gdy sposób wydania e-paragonu nie wydłuża procesu sprzedażowego. „Dlatego np. okazywanie stałego państwowego identyfikatora sprzedawcy, który musi wykonać dodatkową czynność podczas każdej takiej transakcji, nie przyspieszy, a wręcz może wydłużyć proces sprzedaży” – poradził prezes Platformy Detalistów.