Tak. W ramach porządkowania ksiąg rachunkowych i dokumentacji firmowej może okazać się konieczne wyksięgowanie zaległych należności z ksiąg rachunkowych.
Często dochodzi do sytuacji, że przedsiębiorca sprzedaje usługi lub towary z odroczonym terminem płatności. Kontrahenci nie zawsze płacą w terminie. Gdy dochodzi do sytuacji skrajnej, że należności nie udaje się odzyskać, a egzekucja jest bezskuteczna czy nieopłacalna, to może się okazać, że warto dokonać odpisów aktualizujących. To wpisy w księgach rachunkowych, które mają na celu urealnienie wartości należności wskazanych pierwotnie w wartości nominalnej. Potocznie w księgowości nazywa się to „wyksięgowaniem zaległości”.
Odpisy aktualizujące wartość należności zalicza się do pozostałych kosztów operacyjnych lub do kosztów finansowych. Wszystko zależy od tego, jakiego rodzaju należności dotyczy odpis. Z kolei należności umorzone, nieściągalne lub przedawnione powinny zmniejszyć uprzednie odpisy aktualizacyjne.