Księgi podatkowe korzystają z domniemania prawdziwości (autentyczności) oraz domniemania zgodności z prawdą (wiarygodności). To oznacza, że księgi są dokumentem urzędowym – o czym sam urząd często zapomina!
Zdarza się, że organ podatkowy stwierdza nierzetelność ksiąg na podstawie swoich domysłów. Dzieje się tak, bo organy podatkowe chcą osiągnąć swój cel i udowodnić rację, a w związku z tym dopuszczają się licznych błędów odnoszących się do oceny dowodów oraz manipulowania faktami. Jednak uznając księgi podatkowe za niewiarygodne, urząd ma obowiązek udowodnić, że są one prowadzone nierzetelnie. Tak się jednak nie zawsze dzieje i należy o tym pamiętać.
Z tego powodu, w batalii z fiskusem, trzeba powoływać się na zasadę domniemania rzetelności ksiąg podatkowych. Jeśli to nie pomoże, w toku kontroli lub postępowania podatkowego można skorzystać z pomocy prawnika lub doświadczonej księgowej.
Masz pytania lub wątpliwości, a może potrzebujesz wsparcia?
Skontaktuj się z nami.

Więcej na ten temat dowiesz się z tego artykułu.