Jako przedsiębiorca, świadcząc różne usługi lub dostarczając do klienta wytworzony przez siebie produkt, zastanawiasz się jak ograniczyć własne ryzyko. Jak zapewnić zwrot poniesionych nakładów np. w przypadku niesumienności odbiorcy.
Jednym z rozwiązań jest możliwość pobrania zaliczki. Powstaje jednak inny problem – z rozliczeniem skarbowym. Czy jest to już sprzedaż czy jeszcze nie? Czy należy ją zaksięgować dzisiaj, czy dopiero po dostarczeniu towaru? Jak interpretują to przepisy?
Problem jest dosyć skomplikowany.
W przypadku, gdy otrzymane zaliczki dotyczą konkretnie określonych dostaw w przyszłych okresach sprawozdawczych, to taka zaliczka nie jest przychodem okresu bieżącego. Dodatkowo istnieje możliwość jej zwrotu lub rezygnacji z usługi.
Jeżeli jednak otrzymana zapłata ma charakter ostateczny i definitywny, czyli jest to zapłata „z góry”, jest ona przychodem okresu bieżącego.

Temat rozliczenia zaliczki został szerzej opisany w tym artykule.