Pracownicze Plany Kapitałowe to program oszczędnościowy przeznaczony dla pracowników. Stworzony przez rząd system zakłada, że z pensji pracownika pobierana jest ustalona procentowo kwota, a także pracodawca dokłada swoją cegiełkę. Każdy zatrudniony jest zapisany automatycznie do PPK, ale może się z planu wypisać. Czy wiesz jednak, że także po ustaniu zatrudnienia naliczane są wpłaty do PPK? Jednakże nie można się zapisać do systemu, gdy już ustanie stosunek pracy.
Wpłaty do PPK a wynagrodzenie
Wpłaty do PPK stanowią określony procent wynagrodzenia pracownika zapisanego do PPK. Przez wynagrodzenie wedle przepisów prawa rozumie się podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe uczestnika PPK, z wyłączeniem podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe osób przebywających na urlopie wychowawczym oraz pobierających zasiłek macierzyński lub zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego oraz bez stosowania ograniczenia przewidzianego w art. 19 ust. 1 tej ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (do tzw. 30-krotności).
Naliczanie wpłat do PPK
Jak nalicza się wpłaty do PPK? I od kiedy można pobierać wpłaty do PPK? Pierwszą wpłatę do PPK oblicza się i potrąca od wynagrodzenia wypłaconego uczestnikowi PPK po powstaniu stosunku prawnego wynikającego z umowy o prowadzenie PPK. Kolejne wpłaty są obliczane i pobierane od każdej pensji uczestnika PPK.
Wpłaty do PPK po ustaniu zatrudnienia
Zasady głoszą, że także wynagrodzenie wypłacone już po ustaniu stosunku pracy może być podstawą do obliczenia i pobierania wpłat do PPK. Dzieje się tak w sytuacji, gdy uczestnik PPK nie złożył wcześniej deklaracji o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK. Po ustaniu stosunku pracy, od wynagrodzenia wciąż wypłacanego pracownikowi pobiera się wpłaty do PPK zgodnie z ostatnią deklaracją uczestnika. Zaś wpłaty dokonywane przez pracodawcę powinny zostać naliczone w wysokości obowiązującej w terminie ich obliczenia, zgodnie z umową o zarządzanie PPK.
Uwaga!
Może dojść do sytuacji, że po ustaniu zatrudnienia uczestnika PPK pracodawca zmienia instytucję finansową odpowiedzialną za zarządzanie PPK. Gdy dojdzie do rozwiązania umowy z instytucją finansowa, która była stroną umowy zawartej w imieniu danego uczestnika PPK o prowadzenie planu, to pracodawca nie oblicza już i nie pobiera wpłat do PPK od wynagrodzenia tego uczestnika.
Wpłaty do PPK: jedynie w trakcie zatrudnienia
O ile można pobierać wpłaty do PPK od wynagrodzenia wypłaconego po ustaniu zatrudnienia, to nie ma możliwości zapisania byłego pracownika do PPK. Jeśli zrezygnował on z PPK, gdy był zatrudniony, to nie może się zapisać po ustaniu stosunku pracy. Wynika to stąd, że podpisanie umowy o prowadzenie PPK następuje tylko w imieniu i na rzecz osoby zatrudnionej w u danego pracodawcy.
Zwolnienie z wpłat do PPK
Pracodawca może zostać zwolniony z wpłat od PPK, gdy np. ogłosił upadłość lub przestój ekonomiczny. Nie oznacza to, że pracownicy są wypisani z programu, ale nie będą mieć finansowanej części od pracodawcy.
Wszelkie kwestie związane z wpłatami do PPK są regulowane ustawą z 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (Dz.U. z 2023 r. poz. 46). O przykładach uiszczania wpłat do PPK po ustaniu zatrudnienia poczytasz tutaj: https://www.rp.pl/prawo-pracy/art38971421-od-wynagrodzenia-wyplaconego-po-ustaniu-zatrudnienia-nalicza-sie-wplaty-do-ppk. Jeśli masz wątpliwości co do programu PPK, czy to z punktu widzenia pracownika, czy pracodawcy, pod kątem kadrowym czy księgowości, Gdańsk czy inne miejsce w pomorskim jest siedzibą Twojej firmy – zgłoś się do nas! Jako profesjonalne biuro księgowe z Gdańska udzielimy Ci wsparcia.