Rozliczenie mieszkania w działalności gospodarczej – czy to możliwe?

Rozliczenie mieszkania w działalności gospodarczej – czy to możliwe? - Spis treści

Rozliczenie kosztów związanych z użytkowaniem prywatnego mieszkania w ramach prowadzonej w nim działalności gospodarczej budzi wiele pytań. Przedsiębiorcy nie są pewni, czy mogą rozliczać mieszkanie, gdy nie ma wyodrębnionego oddzielnego pomieszczenia na prowadzenie firmy. Jak to zatem wygląda od strony prawnej?

Rozliczenie mieszkania a wydzielona przestrzeń

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zgodził się niedawno na możliwość rozliczania kosztów użytkowania mieszkania w ramach prowadzonej firmy nawet gdy nie ma osobnego pomieszczenia przeznaczonego na ten cel. Przedtem zdarzało się, że urząd skarbowy kwestionował możliwość rozliczania kosztów użytkowania mieszkania, gdy nie wskazano wyodrębnionej części np. oddzielnego pokoju na prowadzenie firmy. Obecnie jednak okazuje się, że ten sam pokój może być wykorzystany do celów mieszkalnych oraz do prowadzenia firmy. 

W takich sytuacjach Dyrektor KIS wskazuje, że nie ma potrzeby wydzielania przestrzeni i na tej zasadzie wyliczania proporcji wydatków użytkowania mieszkania zaliczanych do kosztów firmowych. Zamiast tego można wyliczyć, ile godzin w ciągu doby przeznacza się na pracę w danym miejscu. 

W przypadku, gdy przedsiębiorca może wydzielić jedno pomieszczenie, które zostanie jego siedzibą i w którym zawsze zajmuje się jedynie prowadzeniem biznesu, to nie musi wyliczać godzin pracy. Wystarczy, że ustali, jaka to część powierzchni mieszkania i proporcjonalnie wyliczyć koszty.

Stanowisko dyrektora KIS

Stanowisko dyrektora KIS wskazuje: „Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wskazują, że możliwość zaliczenia wydatków na użytkowanie nieruchomości do kosztów uzyskania przychodów zależy od fizycznego wyodrębnienia pomieszczenia, w którym prowadzona jest działalność. Podatnik powinien określić, jaka część lokalu mieszkalnego faktycznie służy prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Wówczas może w odpowiednim udziale i proporcji zaliczyć poniesione wydatki do kosztów podatkowych”.

Rozliczenie kosztów kredytu hipotecznego

Dyrektor KIS od niedawna dopuszcza też możliwość wykorzystania części wspólnych lokalu na prowadzenie firmy. Dotyczy to wyliczenia kosztów kredytu hipotecznego, które można zaliczyć do kosztów firmy. 15 września dyrektor KIS opublikował zmianę wcześniej interpretacji, która  wskazuje, że kosztem mogą być odsetki od kredytu hipotecznego w proporcji przypadającej na część wyodrębnioną do pracy lub przestrzeń wspólną przeznaczoną na pracę oraz na część powierzchni użytku ogólnego jak korytarz, kuchnia, łazienka. 

W razie wątpliwości warto poprosić o indywidualną interpretację dyrektora KIS lub zgłosić się do biura rachunkowego, by wystosował za przedsiębiorcę pismo z takim zapytaniem.

Może Cię to zainteresować...

wroblewska.pl

Biuro Wirtualne Gdańsk Ogarna

ul. Ogarna 117/118/2, 80-826 Gdańsk
Wirtualny adres – więcej informacji:
https://wroblewska.pl/wirtualne-biuro-gdansk-ogarna

Katarzyna Wróblewska,
Twój doradca podatkowy w Gdańsku od 1994 r. 

Biuro rachunkowe Gdańsk.

https://wroblewska.pl

 

Kontakt:

Zobacz więcej wpisów:

wroblewska.pl

Aktualności

Zapoznaj się z najnowszymi informacjami z zakresu księgowości i kadr.